Haluammeko Pukkilassa kylä-, kunta- vaiko maakuntakulttuuria?

Lukiessaan Pukkilan kuntablogin viime kuukausien jopa yltiöpositiivisia kirjoituksia saa käsityksen, että asiat ovat hyvin ja KulttuuriPukkilakin kukoistaa. Tältähän asiat näyttävät ennen lumen tuloa, mutta tulevien vuosien mietintä ja suunnittelu kannattaa aloittaa ennenkuin tilanne on päällä.

Pukkilan Kulttuuriyhdistys ry on hyvä ”sateenvarjo” paikalliselle kulttuurityölle. PKY:n vaikutuspiiristä yhdistykset, kunta ja muut toimijat saavat näkemyksiä siitä, miten kulttuuripaketti olisi hyvä sitoa ja saada niveltymään toimivaksi kokonaisuudeksi.

Tulevien vuosien kulttuuricocktail on mielestäni kokonaisuus siitä, miten kuntaan, seurakuntaan ja yritysvetoisiin tiloihin kunnan ulkopuolelta tuodut näyttelyt ja konsertit, paikallisten yhdistysten tapahtumat, kunnassa asuvien taiteilijoiden ja taiteen harrastajien tuotanto, sekä kunnan ulkopuolelle tehtyjen ”opintomatkojen” kokonaisuus saadaan kasaan eri ikäryhmätkin tasapuolisesti huomioiden.

Tapahtumatarjonnassa olisi syytä antaa painoa sille, että emme puuhaa asioita vain kuntarajojen sisäpuolisille, vaan tarjoamme tapahtumia myös muualla asuville. Tässä on mahdollisuus palveluiden säilyttämiseeen sekä kehittämiseen ja kunnan väkimäärän kasvattamiseen.

Haastan tässä ihmisiä liittymään Pukkilan Kulttuuriyhdistykseen ja yhdistyksen tämän hetken toimijoita kokoontumaan, keskustelemaan sekä ennenkaikkea sitten toteuttamaan ideoitaan. Kaikki kukat kukkimaan, vaikka syksy onkin juuri tätä kirjoittaessani.

Arto Luoma, Pukkilan Kulttuuriyhdistyksen jäsen ja aktiivitoimija

Pukkilan Kulttuuriyhdistys ja Pukkilan kunta myönsivät elokuussa Artolle Vuoden 2018 pukkilalainen kulttuurivaikuttaja -palkinnon.

Voit kommentoida blogia oikealla ylhäällä olevalla palautelomakkeella. Kommenttisi ja nimesi lisätään harkinnan mukaan blogin yhteyteen. Mainitse kommentin yhteydessä blogin nimi.