Patsastelua

Orimattilan Sanomat julkisti uutisen puskasta putkahtaneesta ja Koivulinnan pihaan suunnitellusta veistoshankkeesta. Olin juttua lukiessani hieman äimän käkenä. Eivätkö tällaiset asiat yleensä tule jostakin tarpeesta? Niihin kuluu rahaa, keräyksiäkin järjestetään ja yleensä ne kaatuvat sitten jonkun harteille, kunnan tai kaupungin. Veistoksia ja patsaita kannatan ilomielin, kunhan prosessi hoidetaan asiallisesti ja pitkäjänteisesti.

Olen näiden sivujen toimitustyön vetäjä ja siksi kiinnostuneena kysyinkin Pukkilan Kulttuuriyhdistyksen puheenjohtajan ja asiasta päättävän Pukkilan kunnanhallituksen puheenjohtajan Markus Kalliokiven mielipidettä haastattelun muodossa. Yhdistyshän oli mainittu lehtiartikkelissa. Sain luvan julkaista oheisen haastattelun:

1 Onko Pukkilan Kulttuuriyhdistys mukana veistoshankkeessa?

Pukkilan Kulttuuriyhdistys ei ole ollut mukana Koivulinnan ystävien veistoshankkeen valmistelussa. Veistoksen suunnittelija oli Koivulinnan ystävien toimesta kutsuttu Pky:n vuosikokoukseen esittelemään hanketta ja sen kustannuksia, ja esittely merkittiin tiedoksi saatetuksi. Yhdistyksen kokouksen asialistalla veistoshanke ei ollut, eikä yhdistyksen hallitus ollut ennen kokousta saanut Koivulinnan ystäviltä selvitystä meneillään olevasta hankkeesta, joten todettiin, että hanke on Koivulinnan ystävien oma projekti, johon Pky ei ole millään tavalla osallinen. Koivulinnan ystävät ovat neuvotelleet aluearkkitehdin kanssa luvasta sijoittaa graniittiveistos Koivulinnan piha-alueella ja tietääkseni myönteinen kanta veistoksen sijoittamiseen on saatu. Pukkilan kunnanhallitus käsittelee veistoshanketta kokouksessaan 18.6.2018. Lähtökohtaisesti Pukkilan kunta ei ole mukana veistoshankkeen rahoituksessa, koska veistos ei ole kunnan tilaama.

2 Jos on, niin osallistuuko rahoitukseen?

Pukkilan Kulttuuriyhdistys ei ole tehnyt päätöstä osallistumisesta veistoshankkeeseen, eikä se niin ollen osallistu hankkeen rahoittamiseen miltään osin. Koivulinnan ystävät kantavat vastuun veistoshankkeen rahoituksen hankinnasta ja taloudellisista vastuista veistoksen tilaajana.

3 Eikö tällaiset patsas/veistoshankkeet pitäisi valmistella kunnassa laajemmalla pohjalla ja niin, että taideteoksen hankkimiselle löytyy hyvä perustelu.

Veistoshankkeen valmisteluvaiheessa olisi mielestäni pitänyt olla alusta alkaen yhteydessä niin mahdollisiin rahoittajiin, kuin kiinteistön omistajaan eli Pukkilan kuntaan, jossa asia käsitellään virallisesti vasta nyt kesäkuussa. Olisi ollut hyvä kuulla etukäteen eri paikallisia toimijoita ja asiantuntijoita sen selvittämiseksi, minkä tyyppinen ulkoilmaveistos parhaiten sopisi Koivulinnan miljööseen. Moni on kysynyt minulta, miksi juuri nyt Koivulinnan pihaan pitää hankkia yli 10.000 euron arvoinen veistos ja että kaipaako Koivulinnan luonnonläheinen pihapiiri, joka on tullut tunnetuksi sadunomaisena ”villin luonnon” saarekkeena keskellä kirkonkylää, ylipäätäänkään keskelleen modernin ulkoilmataideteoksen. Veistokselle voisi olla myös vaihtoehtoisia sijoituspaikkoja, joissa se tulisi paremmin esiin. Keskusteluissa on väläytelty esimerkiksi pappilan puistoa, jossa ulkoilmaveistoksen näkyvyydelle olisi paremmat puitteet.

Voit kommentoida blogia oikealla ylhäällä olevalla palautelomakkeella. Kommenttisi ja nimesi lisätään harkinnan mukaan blogin yhteyteen. Mainitse kommentin yhteydessä blogin nimi.