Sade ja kesätapahtumat

Onkohan niin, että Suomenmaa on tänä kesänä entistä täydempi kesätapahtumista ja -teattereista. Oleellisin tekijä niissä on aina sää. Olemmeko liian herkkiä vaihtamaan mieltämme osallistumisesta sään suhteen.

Entä jos muutamme ajattelua niin, että sateen sattuessa emme jää kotinurkkiin, vaan varustaudumme ja menemme mukaan. Sadetakit, saappaat, lämmintä vaatetta ja telttakatos peräkonttiin, niin kyllä pärjäilee. En manaa tällä huonoa säätä lauantain 10.8. Jazzpiknikille pappilan puistossa, mutta mieleen asia kuitenkin aika ajoin tulee. Kannattaa tulla ehdottomasti paikalle satoi tai paistoi.

Keskieurooppalaiseen mutkattomuuteen toimia sään mukaan  pääsimme tutustumaan Itävallassa vuonna 2014 Bregentz Festival -viikon aikana. Silloin esityksenä oli hyvin moderni versio W.A. Mozartin Taikahuilusta – Die Zauberflöte. Mahtava esiintymislava oli rakennettu ehkä 50 metriä korkeine hirviöpatsaineen, sekä valo- ja tuliefekteineen veden päälle ja veden allakin tapahtui aina välillä. Orkesteri soitti viereisessä konserttisalissa katsomon takana ja kapellimestari näki ikkunasta missä esiintymislavalla mentiin.

Esityksen piti alkaa pimenevässä illassa klo 21.00. Saavuimme paikalle, satoi kaatamalla ja osa yleisöstä pääsi odottelemaan sisäänpääsyä katosten alle, osa seisoi vesilammikoissa. Kaikilla oli jalat polviin asti märkänä ellei ollut saappaita. Vartin yli yhdeksän ilmoitettiin, että näytäntö pidetään. Esitykseen pääsyä odottava yleisö hurrasi kuulutukselle.

Isossa ulkoilmakatsomossa ei ollut kattoa, tunnelma oli hieno, enkä huomannut tyhjiä paikkoja missään. Esitys oli niin intensiivinen, etten muistanut ottaa sadetakin raosta katsellessani kiikareitakaan esille. Ikimuistoinen elämys meille kaikille 7000 lipun ostaneelle ja koko oopperan ajan tietenkin satoi kaatamalla.