Saksittua…

MUISTATKO TÄMÄN? Kulttuurinäkemyksiä eri medioiden palstoilta Pukkilasta ja muualta. Päivitämme lisää, seuraa sivua. Kuvia monista tämänkin sivun ”saksituista” tapahtumista löytyy pukkilakk.fi -nettisivujen kuvagalleriasta.

•••••

Rintamamiestalo on suomalainen design-klassikko. Harva tietää, että tyyppipiirustusten takana oli merkittävä arkkitehtiryhmä: Alvar Aalto, Aarne Ervi, Viljo Revell, Yrjö Lindegren ja Aulis Blomstedt. Harvoin rintamamiestalo on kuitenkaan niin huonossa kunnossa, etteikö sitä ei voisi remontoida. Uusimaan pääkirjoitus 20.9.2019

Aiemmista vuosista poiketen säveltäjä Kaj Chydenius ei traktorinlavalle noussut, vaan oli luovuttanut kapellimestarin tehtävät Taito Hoffrénille. ”Muun ajan traktori lanaa kenttää, levittää apulantaa ja niittää peltoa”, kuljettaja-Kyrö paljastaa yleisölle. Juttu 14. Mallusjoen ympäriajon Massey Ferguson -orkesterista. Orimattilan Sanomat 3.9.2019

”Olen hämmästynyt ja hieman liikuttunut”, silminnähden häkeltynyt Muhonen aloitti kiitospuheensa. Lopuksi hän lausui ulkomuistista koskettavan runon Kaarlo Sarkian Kohtalon vaaka -kokoelmasta. Pukkilan vuoden 2019 kulttuuripalkinnon saaja Taisto Muhonen palkinnon jaon yhteydessä. Orimattilan Sanomat 27.8.2019.

”Jazziin pääsee sisään totuttelemalla. Uuden kokeminen rikastuttaa elämää”. Kitaristi Fred Ahlberg 8. Jazzpiknikissä Pukkilassa. Orimattilan Sanomat 13.8.2019.

”Fagottiin pitää puhaltaa pienestä, alle kynän paksuisesta reiästä ilmaa oikealla nopeudella, oikealla ilmanpaineella ja oikean lämpöisenä. Tämä on kasvolihasten huippu-urheilua ja harjoitella täytyy koko ajan. Kaartin soittokunnassa 11 vuotta soittanut pukkilalainen Kari Tikkala Orimattilan Sanomissa 8.8.2019.

”Sara Seppälä nukahti heti, kun musiikki alkoi”, kertoi Liisa Seppälä; iltapäivän lempeä tunnelma sopi kaikenikäisille. Orimattilan Sanomat pappilan puiston 6. Jazzpiknikistä kertovan jutun kuvatekstissä 14.8.2018.

”Instrumentaalimusiikki sopii hyvin, kun ihmiset keskustelevat ja välillä kuuntelevat”. Pukkilan kesätoreilla usein musisoiva Arto Luoma Rautsikka -lehdessä 2/2019.

”Onkohan nyt seitsemäs tai kahdeksas kappale, jossa olen mukana. Kesäteatteriin päädyin mukaan oikeastaan siksi, että toimin kesäteatterilaisten matkoilla kuskina ja he houkuttelivat minut mukaan porukkaan”, Rantalainen kertoo ja paljastaa samalla, että vuorosanojen oppiminen on hänelle vaikeaa. Pukkilan kesäteatterin Ilmo Rantalainen syntymäpäivähaastattelussaan Orimattilan Sanomissa 26.6.2018.

”Nyt mennään selvästi taide edellä. Tämä on gallerian uusi tuleminen”,  henkäisi takavuosien Koivulinna -galleristi Aila Pukkila tiistaina, kun uusi galleristi Juha-Pekka Ikäheimo julisti taidekesän korkanneen Katja Härkin näyttelyn avatuksi. Orimattilan Sanomat Koivulinnan kesäkuun näyttelystä 7.6.2018.

”Varsinkin Kulttuuri-Pukkilan sisällön tuottamisessa yhdistykset ovat hyvin tärkeässä roolissa. Tulemme jatkossa tukemaan yhdistyksiä huomattavasti nykyistä enemmän”, Kalliokivi sanoo.  Itäväylä haastatteli kunnanhallituksen puheenjohtaja Markus Kalliokiveä 18.10.2017.

”Toivomme, että luova työ jatkuisi tulevinakin vuosina ja jaksat yhä kaivaa uusia aiheita ja penkoa historiaa. Se tuo meille iloa lukemisen muodossa”. Näin totesi Pukkilan Kulttuuriyhdistyksen puheenjohtaja Markus Kalliokivi luovuttaessaan toimittaja, kirjailija Virpi Kalliolle vuoden 2017 Pukkilan Kulttuuripalkintoa. Orimattilan Sanomat.

Pukkilassa kantaesityksensä saava Buenos Aires Suite -ohjelmisto kuullaan lisäksi Hampurissa, jonne tangoryhmityksen matka vie syksymmällä. Virallinen levynjulkistus tapahtuu vasta lokakuun alussa Lahdessa. Pukkilassa kuullaan siis harvinaista herkkua. ”Henkilökohtaisesti teen kotikeikan talkoohengessä”, Allan ohimennen toteaa. Uusimaa 19.8.2017 Markus Allanin konsertista Pukkilan Vintissä.

Orimattilassa yksi osa kaupungin keskustan kehittämistä on ollut Erkontien remontti. Näyteikkunakulttuuriin satsaaminen voisi olla samalla tavalla kaupungin keskustan kehittämistä. Porvoossa keskustan elävöittämiseen on yhtenä pienenä osana jo useana vuonna kuulunut joulukampanjan yhteydessä järjestetty näyteikkunakilpailu. Monet ikkunat ovat olleet lähes taideteoksia. Orimattilan Sanomien pääkirjoitus 21.10.2016.

”Ei kannattaisi nimetä kuntaa kulttuurikunnaksi, jos todellisuudessa kulttuuria ovat yksittäiset, ulkopuolisilta toimijoilta ostetut musiikkituokiot sen sijaan, että kulttuuri huomioitaisiin kokonaisuutena ja sen annettaisiin läpäistä kaikki kunnan toiminta – niin kuin se tekee arkisessa elämässäkin. Toimittaja Virpi Kallio, Orimattilan Sanomat 19.9.2017.

”Koivulinna elää!” riemuitsi Pukkilan vuoden 2016 kulttuuripalkinnon pokannut Yrjö Siltala (89) katsellessaan lauantaina ympärilleen tuikitutussa taidegalleriassa. Orimattilan Sanomat 30.8.2016.

”Artosta tuli Herodes vakuuttavan ulkomuodon takia”, selitti Haaranen ja Luoma virnuili vieressä: ”niin, ison mahan takia”. Pukkilan tiernapoikien haastattelu Orimattilan Sanomissa 18.12.2014.

”Kyllä se on kaunista, livemusiikki on niin hienoa”, Lasse Sipiläinen kiitti soittajia kahvien jälkeen. Uusimaan juttu Onnintorin ensimmäisestä juhannusaaton torista. 27.6.2011.

”Kun maalaan, niin kuuntelen klassista musiikkia. Tätä heinäpeltomaalausta tehdessäni olen saattanut kuunnella Brahmsia, jossa on myös oikeaa tekemisen meininkiä”.Pauli Luoma Terehtöörin näyttelyn taiteilijahaastattelussa Uusimaa -lehdessä 28.5.2011.

Oleellinen osa Pukkilan kuutamoiltaa on vuosien saatossa ollut tiivis kulttuurikytkös. Lauantaina Pukkilassa olivatkin avoinna lähestulkoon kaikki mahdolliset ovet. Pienen alueen sisällä oli mahdollista käydä tarkastamassa useampi taidenäyttely, musiikkiesitys, kirpputori tai vaikkapa viimeisen päälle remontoitu pappila. Toimittaja Janne Kallio Uusimaassa 30.8.2010.

Kun Lucia-kulkue liihottaa läpi Onnintorin ja ilmassa kiirii kaunis, tuttu joululaulu, on helppo ymmärtää miksi sadat ja taas sadat ihmiset hakevat joulumielensä Pukkilan Joulunkajoa -tapahtumasta. Pirkko Inkiselle joulunalustapahtuma on enemmän kuin perinne. ”Olen useana vuonna tehnyt käsitöitä torille myyntiin, mutta tänä vuonna en enää jaksanut. Nyt olen ollut ihan vain katselemassa ja ostamassa”. Orimattilan Aluelehti Onnintorilla ja ympäristössä pidetystä Joulunkajoa Pukkilasta -tapahtumasta 16.12.2009.

Liimoilla, silkkipapereilla, lakoilla, pigmenteillä ja kuivatuilla kasveilla patinoimiaan kirjoja Joro kutsuu kirjaveistoksiksi. ”Kirja on kiinnostava, koska se vaikuttaa meihin kaikkiin useimmiten jo lapsuudesta asti. Siitä on vahvat mielikuvat: runokirja voi olla esineenä kevyt, lakikirjan ja Raamatun miellämme paksuiksi järkäleiksi”.Koivulinnan vuoden 2009 kesäkuun taiteilija Juha Joro 3.6.2009 Etelä-Suomen Sanomissa.

”Mikä on helpompaa vaikkapa isälle, joka ei oikein tiedä mitä nyt tekisi lapsensa kanssa, kuin ottaa tämä syliin ja lukea yhdessä kirjaa”, Maikki Harjanne vinkkaa. Kirjailija Maikki Harjanne Koivulinnan näyttelyn (Nanna Susi) jatkoilla Meijerinrannassa. Mäntsälän Uutiset 10.7.2008.

”Kaikki taideteosten tekijät ovat pukkilalaisia, rajat on oltava selvänä”, Siltala naurahtaa. ”Pappila on kuin Pukkilan keuhkot”, Siltala kehuu. Kotimaa -lehti pitäjäneuvos Yrjö Siltalan Pukkilan pappilan puistoon organisoimasta ITE-näyttelystä 24.7.2008.

”Japanilaisessa puutarhassa henkisyys on tärkeää. Se on kuin taulu tai taide, ja antaa samanlaisen vaikutelman”, kertoo puutarhuri Aise Takaagi.Etelä-Suomen Sanomat jutussaan Onnin japanilaisesta puutarhasta 7.6.2008.

”Osaamista tässä ei tarvita”, selvittää (Maarit) Kareno, joka valmistuu tänä keväänä ekspressiivisen taiteen terapeutiksi. ”Esimerkiksi dementikoille musiikki voi tuoda vahvoja muistoja mieleen”. Risto Pekkala ei ollut maalannut taidetta ennenkuin tuli Seniorisalonkiin. ”Kivalta tämä maistuu. Halu kuntoutua toi minut ryhmään”, Pekkala kertoo. Orimattilan Sanomat Hyvinvointikeskus Onnin ikääntyneiden taideryhmästä 12.2.2008.

Appiukon, Eino Soinin kokoamat ”Tapsan rekkarit” ovat pääosin 1920- ja 1930-luvun perua. Tuohon aikaan kilvet piti vaihtaa vuosittain. Soini keksi käyttää niitä peltivuorauksena. ”Olen toimittanut kilpiä muun muassa ravintolaan Kanadaan sekä syntymäpäivälahjoiksi”, Santala paljastaa. Orimattilan Sanomien uutisointi ensimmäisestä Taydenkuun Kuutamoillasta ja Tapio Santalan rekisterikilpinäyttelystä 28.8.2007.

”Pukkilalais-orimattilalaiset jazzin ystävät ovat soitelleet ja treenanneet meijerillä viitisen vuotta. ”Silti olemme tässä kokoonpanossa harrastajia. Erikseen tosin monella on ammatti tai tausta klassisen tai popin parissa”, selventää Kristian Keinänen.Uusimaan juttu 16.8.2006 otsikolla ”Pukkilassa sikiää jazz”. Dairy Horns -kokoonpanossa soittivat Eija ja Hannu Korhonen, Seppo Laakkonen, Erkki Petäjä, Outi Ugas, Arto Luoma, Antti Karanta ja Kristian Keinänen.