Taikayöntien taitelija

Ajelinpa Taikayöntietäkin. Arvannette, että se kulkee Urjalan kautta.
Harvaa (Yleisradion) vahtimestaria kunnioitetaan omalla matkailureitillä. Mutta joulun alla 2014 edesmennyt Martti Innanen oli myös muusikko ja lauluntekijä, taidemaalari ja kirjailijakin – ja persoona, jonka tekemisistä voisi väitellä: minkälaista kulttuuria ne ovatkaan vai ovatko mitään…
Mutta omalaatuisen huumorinsa mestari hän oli.
Innanen aloitti muusikkona. ”Elsa, kohtalon lapsi” oli parodia, mutta kansa otti sen tosissaan, niin kuin toisinaan on käynyt. Tällä musiikillisella tiellä Innanen jatkoi niin, että saattoi sanoa elämänsä ehtoolla haastattelijalle:
”Sen opin, että tämän umpitollon kansan musiikillista sivistystä ja huumorintajua ei voi aliarvioida koskaan liikaa.”
Paitsi laululyriikkaa, Innanen kirjoitti proosaa ja ”puhenäytelmiä”. Hänen suosikkisankarinsa oli ”Kansainvälinen seikkailia Joe Smith”, joka seikkaili ”Rasilian satemetsässä”. Hänen kynäänsä huvittivat karkean kuuloiset nimet kuten Tyrnävä ja Urjala ja kansanmiehen puhe, joka ei osannut herrasväen deetä muodostaa.
Martti Innasen kolmas kulttuuriura oli kuvataide, ehkä vahvin ja elinvoimaisin. Hän nousi suorastaan kulttimaineeseen naivistisilla töillään.
Pikainen haku Hagelstamin kuukausihuutokauppojen tiedoista kertoo, että lähimenneisyydessä on myyty kolme Innasen taulua.
Kaikki olivat öljyvärimaalauksia. Niiden nimet olivat innasmaisesti ”Ikkunanrikkoja-Vasili”, ”Egyptiläinen linja-autoasema” ja ”Urjalan takametsän ihmissusi”.
Hinnatko? Kahden ja puolen tuhannen euron tienoilla. Kovin harvan meidän aikanamme eläneen taitelijan teosten noteeraukset kohoavat Hagelstamilla näin korkealle. Merkille pantavaa oli lisäksi, että kaikki kolme nousivat huutokaupassa noin viisi kertaa lähtöhintaansa kalliimmiksi.
Innanen on ollut selvästikin muodissa.
Vaikka Innanen lauloi, kirjoitti ja maalasi riihen puinnista, vierasmaalaisesta pässistä, Uhtuasta ja Urjalasta, hän oli paljasjalkainen stadilainen, niin syntyperältään kuin ajatuksiltaan ja mielipiteiltään.
Hän pilkkasi maaseutua ja meitä maalaisia. Mutta emme me sitä ymmärtäneet. Maksoimme siitä.

Juha Mauno

Voit kommentoida blogia oikealla ylhäällä olevalla palautelomakkeella. Kommenttisi ja nimesi lisätään harkinnan mukaan blogin yhteyteen. Mainitse kommentin yhteydessä blogin nimi.